නිෂ්පාදන සාධක හැටියට අපි හදුනාගත්තේ ශ්රමය, ශ්රම විෂය හා ශ්රම මාධ්යයයි. මේ සාධක සියල්ලම ද්රව්යමය නිෂ්පාදනයේදී ප්රධාන කොටස් දෙකකට බෙදන්න පුළුවන්. ඒ තමයි ද්රව්යමය සාධක හා පුද්ගල සාධක හැටියට. මොනවද මේ ද්රව්යමය සාධක? භාණ්ඩ නිෂ්පාදනයේදී මිනිසුන් විසින් උපයෝගී කරගන්නා අජීවී වස්තූන් මේ ගනයට වැටෙනවා. පුද්ගල සාධක කියන්නේ මිනිසුන් විසින් එකතු කරන තම පුද්ගල ශක්තියයි. ඒක සජීවී සාධකයක්. දැන් ඒවා ගලපන්න බලමු.
මේ සාධක වලින් ශ්රම විෂය හා ශ්රම මාධ්යය යන දෙකම ද්රව්යමය සාධක වන අතර ඒවාට ආර්ථික විද්යාවේදී නිෂ්පාදන මාධ්ය කියල කියනවා. අපි කලින් නිෂ්පාදන සාධකයක් හැටියට "ශ්රමය" හැදින්වුවත් ඇත්තටම නිෂ්පාදනයට උපයෝගී වන පුද්ගල සාධකය වන්නේ ශ්රම ශක්තියයි. ඒ අනුව ඉහත සමීකරනය අපට පහත පරිදි දක්වන්න පුළුවන්.
දැන් අලුත් වචනයක් සමීකරනයට එකතු වෙලා. නිෂ්පාදන බලවේගය. අලුත් වුනාට තේරුම් ගන්න අමාරු නෑ. නිෂ්පාදන සාධක වලටම තමයි නිෂ්පාදන බලවේගය කියලා හදුන්වන්නේ.
ශ්රම ශක්තිය කියලා කියන්නේ මොකක්ද?
අපි නිෂ්පාදන සාධක ගැන කතා කරද්දි මුලින්ම කතා කළේ "ශ්රමය" ගැනයි. ඒත් දැන් ශ්රමය වෙනුවට ශ්රම ශක්තියයි අප එකතු කළේ. ඒ ඇයි? ශ්රම ශක්තිය කියන්නේ මිනිසුන් සතු ශ්රමය වැගිරවීමේ හැකියාවයි. ඒ කිව්වේ යම් කිසි කාර්යයක් කිරීමට මිනිසාට ඇති ශක්තියයි. මෙන්න මේ හැකියාව ක්රියාවට නැගීමෙන් ලැබෙන ප්රතිපලය තමයි "ශ්රමය" කියන්නේ. ඒ නිසා ශ්රමය හැටියට කතා කරනවාට වඩා "ශ්රම ශක්තිය" හැටියටයි නිෂ්පාදන සාධක හදුනාගැනීමයි නිවැරදි වන්නේ.
අප ඉහත සාධක ගැන කතා කරද්දි ද්රව්යමය නිෂ්පාදනයක් ගැන සඳහන් කළා. එහෙමනම් නිෂ්පාදනය තවත් කොටස් වලට බෙදෙන බව එයින් හැඟවෙනවා. ඔව්. නිෂ්පාදනය ප්රධාන කොටස් දෙකකට බෙදෙනවා. ඒ තමයි භාණ්ඩ (ද්රව්යමය) නිෂ්පාදනය හා සේවා (ද්රව්යමය නොවන) නිෂ්පාදනය ලෙස.
භාණ්ඩ නිෂ්පාදනය යනු....
අපි මෙතෙක් උදාහරණ බොහෝමයක්ම අරගත්තේ මේ භාණ්ඩ නිෂ්පාදනයෙන්. සෘජුවම පරිභෝජනයට ගන්නා නිෂ්පාදිතයක් එකවර හෝ ක්රමයෙන් එහි ස්වරූපය වෙනස් වෙමින් එයින් බලාපොරොත්තු වූ පරිභෝජන හැකියාව අහිමි වී යයි නම් එය භාණ්ඩ නිෂ්පාදනයකි. උදාහරණ විදිහට පාන්, පොත්පත්, ඇඳුම්, ගෘහ භාණ්ඩ, යන්ත්රසූත්ර,....
සේවා නිෂ්පාදනය යනු....
මෙහිදී භාණ්ඩ නිෂ්පාදනයේදී මෙන් නිෂ්පාදිතය පරිභෝජනයෙන් අනතුරුව ක්ෂය වෙන්නේ නෑ. එය තවදුරටත් ගුණාත්මකව වර්ධනය වෙමින් හෝ ඉදිරියටත් පරිභෝජනය කිරීමේ හැකියාව සහිතව පවතිනවා. ඒත් මේ සේවාව නිපදවීම සඳහා උපයෝගීකරගත් ද්රව්යමය සාධක ක්ෂයවීමට හැකියි. උදාහරණ විදිහට ප්රවාහන සේවය, සෞඛ්ය සේවය,...
ප්රවාහන සේවය සලකන විට ඒ සඳහා යොදා ගන්නා වාහන, මාර්ග, සංඥා පද්ධති, ආදී බොහෝ දෑ ක්ෂය විය හැකියි. එවිට ඒවා අලුත් වැඩියා කිරීමට හෝ අලුතින්ම නිපදවීමට සිදුවෙනවා. මේ සඳහා රියදුරෙකුගේ සේවය අත්යාවශ්ය වෙනවා. ඒත් ප්රවාහන සේවය යනු රියදුරාගේ සේවයම නොවෙයි. ඔහු එකතු කරන්නේ ඔහුගේ ශ්රම ශක්තියයි. එය සේවයක් බවට පත්වීමට ඉහත කී පරිදි වාහනයක් හා මාර්ගයක් අත්යාවශ්ය වෙනවා.
නිෂ්පාදනය, නිෂ්පාදන සාධක, නිෂ්පාදන බලවේගය ගැන සාකඡ්ඡා කළ පසුව අප ඊළඟට අවධානය යොමුකළ යුත්තේ නිෂ්පාදනයේදී මිනිසුන් අතර පවතින සබඳතා පිළිබඳවයි.ශ්රමයේ කතාව-07න් අපි ඒ ගැන කතා කරමු.
මේ සාධක වලින් ශ්රම විෂය හා ශ්රම මාධ්යය යන දෙකම ද්රව්යමය සාධක වන අතර ඒවාට ආර්ථික විද්යාවේදී නිෂ්පාදන මාධ්ය කියල කියනවා. අපි කලින් නිෂ්පාදන සාධකයක් හැටියට "ශ්රමය" හැදින්වුවත් ඇත්තටම නිෂ්පාදනයට උපයෝගී වන පුද්ගල සාධකය වන්නේ ශ්රම ශක්තියයි. ඒ අනුව ඉහත සමීකරනය අපට පහත පරිදි දක්වන්න පුළුවන්.
දැන් අලුත් වචනයක් සමීකරනයට එකතු වෙලා. නිෂ්පාදන බලවේගය. අලුත් වුනාට තේරුම් ගන්න අමාරු නෑ. නිෂ්පාදන සාධක වලටම තමයි නිෂ්පාදන බලවේගය කියලා හදුන්වන්නේ.
ශ්රම ශක්තිය කියලා කියන්නේ මොකක්ද?
අපි නිෂ්පාදන සාධක ගැන කතා කරද්දි මුලින්ම කතා කළේ "ශ්රමය" ගැනයි. ඒත් දැන් ශ්රමය වෙනුවට ශ්රම ශක්තියයි අප එකතු කළේ. ඒ ඇයි? ශ්රම ශක්තිය කියන්නේ මිනිසුන් සතු ශ්රමය වැගිරවීමේ හැකියාවයි. ඒ කිව්වේ යම් කිසි කාර්යයක් කිරීමට මිනිසාට ඇති ශක්තියයි. මෙන්න මේ හැකියාව ක්රියාවට නැගීමෙන් ලැබෙන ප්රතිපලය තමයි "ශ්රමය" කියන්නේ. ඒ නිසා ශ්රමය හැටියට කතා කරනවාට වඩා "ශ්රම ශක්තිය" හැටියටයි නිෂ්පාදන සාධක හදුනාගැනීමයි නිවැරදි වන්නේ.
අප ඉහත සාධක ගැන කතා කරද්දි ද්රව්යමය නිෂ්පාදනයක් ගැන සඳහන් කළා. එහෙමනම් නිෂ්පාදනය තවත් කොටස් වලට බෙදෙන බව එයින් හැඟවෙනවා. ඔව්. නිෂ්පාදනය ප්රධාන කොටස් දෙකකට බෙදෙනවා. ඒ තමයි භාණ්ඩ (ද්රව්යමය) නිෂ්පාදනය හා සේවා (ද්රව්යමය නොවන) නිෂ්පාදනය ලෙස.
භාණ්ඩ නිෂ්පාදනය යනු....
අපි මෙතෙක් උදාහරණ බොහෝමයක්ම අරගත්තේ මේ භාණ්ඩ නිෂ්පාදනයෙන්. සෘජුවම පරිභෝජනයට ගන්නා නිෂ්පාදිතයක් එකවර හෝ ක්රමයෙන් එහි ස්වරූපය වෙනස් වෙමින් එයින් බලාපොරොත්තු වූ පරිභෝජන හැකියාව අහිමි වී යයි නම් එය භාණ්ඩ නිෂ්පාදනයකි. උදාහරණ විදිහට පාන්, පොත්පත්, ඇඳුම්, ගෘහ භාණ්ඩ, යන්ත්රසූත්ර,....
සේවා නිෂ්පාදනය යනු....
මෙහිදී භාණ්ඩ නිෂ්පාදනයේදී මෙන් නිෂ්පාදිතය පරිභෝජනයෙන් අනතුරුව ක්ෂය වෙන්නේ නෑ. එය තවදුරටත් ගුණාත්මකව වර්ධනය වෙමින් හෝ ඉදිරියටත් පරිභෝජනය කිරීමේ හැකියාව සහිතව පවතිනවා. ඒත් මේ සේවාව නිපදවීම සඳහා උපයෝගීකරගත් ද්රව්යමය සාධක ක්ෂයවීමට හැකියි. උදාහරණ විදිහට ප්රවාහන සේවය, සෞඛ්ය සේවය,...
ප්රවාහන සේවය සලකන විට ඒ සඳහා යොදා ගන්නා වාහන, මාර්ග, සංඥා පද්ධති, ආදී බොහෝ දෑ ක්ෂය විය හැකියි. එවිට ඒවා අලුත් වැඩියා කිරීමට හෝ අලුතින්ම නිපදවීමට සිදුවෙනවා. මේ සඳහා රියදුරෙකුගේ සේවය අත්යාවශ්ය වෙනවා. ඒත් ප්රවාහන සේවය යනු රියදුරාගේ සේවයම නොවෙයි. ඔහු එකතු කරන්නේ ඔහුගේ ශ්රම ශක්තියයි. එය සේවයක් බවට පත්වීමට ඉහත කී පරිදි වාහනයක් හා මාර්ගයක් අත්යාවශ්ය වෙනවා.
නිෂ්පාදනය, නිෂ්පාදන සාධක, නිෂ්පාදන බලවේගය ගැන සාකඡ්ඡා කළ පසුව අප ඊළඟට අවධානය යොමුකළ යුත්තේ නිෂ්පාදනයේදී මිනිසුන් අතර පවතින සබඳතා පිළිබඳවයි.ශ්රමයේ කතාව-07න් අපි ඒ ගැන කතා කරමු.
No comments:
Post a Comment